بیزی

زندگی آب روانیست روان می گذرد آنچه تدبیر منو توست همان می گذرد

بیزی

زندگی آب روانیست روان می گذرد آنچه تدبیر منو توست همان می گذرد

اهمیت رعایت حریم یکدیگر در زندگی روزمره(زبان بدن)

( برای خواندن مطالب به ادامه مطلب بروید) 

 

قسمت دوم 

 

برای نفوذ دیگران به حریم خصوصی دو دلیل وجود دارد.یکی اینکه ممکن است طرف مقابل فامیل نزدیک یا دوستی صمیمی باشد و یا فردی که رابطه ای جنسی را پیشنهاد می کند.دوم این که ممکن است طرف مقابل قصد  تجا*وز داشته باشد.وقتی غریبه ای وارد حریم شخصی یا اجتماعی مان شد، تحمل می کنیم.اما اگر به حریم خصوصی پا بگذارد،بدن واکنش نشان می دهد،تپش قلب بالا می رود ،میزان آدرنالین خون افزایش می یابد و خون بیشتری به مغز و ماهیچه ها فرستاده می شود.به عبارتی شخص برای جنگ یا گریز آماده می شود.

 

اگر دستانتان را روی شانه شخصی که تازه با او آشنا شده اید، بگذارید، این فرد نسبت به شما احساس بدی پیدا می کند، حتی اگر شما را نرنجاند،لبخند بزند و کاری بکند که انگار از این کار خوشش آمده است. اگر بخواهید حضور شما برای دیگران احساس خوبی به همراه داشته باشد به این قاعده ی طلایی توجه کنید: فاصله ها را رعایت کنید.هر چه ارتباط ما با دیگران صمیمی تر باشد، به همان نسبت اجازه داریم به حریمشان وارد شویم. یک همکار جدید ممکن است، احساس کند همکاران دیگر با او سرد برخورد می کنند، اما آنها فقط حریم اجتماعی را رعایت می کنند تا او را بهتر بشناسند.با افزایش اعتماد فاصله ها نیز کم می شود و سرانجام او به حریم شخصی افراد وارد می شود و حتی گاهی اجازه ورود به حریم خصوصی اشان را نیز به دست می آورد. 

 

وقتی دو نفر همدیگر را می بوسند، می توان با توجه به فاصله بین پایین تنه آنها به نوع ارتباطشان پی برد.عشاق محکم به یکدیگر می چسبند و در حریم خصوصی هم قرار می گیرند.فرق بین بوسیدن خویشاوندان برای تبریک و بوسیدن دوستان صمیمی در این است که فاصله بین خویشاوندان حداقل 15 سانتی متر است.البته اگر فاصله به موقعیت اجتماعی یک شخص بستگی داشته باشد، استثنا هم وجود دارد.برای مثال مدیر کل اداره ممکن است اوقات فراغت خود را مرتب با کارمند خود در ماهیگیری سر کند.در این حالت آنها دو دوست هستند و می توانند به حریم شخصی یا حتی حریم خصوصی یکدیگر وارد شوند. اما همین مدیر، در اداره، فاصله اجتماعی را با غار خود حفظ می کند تا قواعد نانوشته اجتماعی را رعایت کند. 

 

در مکان های پر ازدحام، در کنسرت، سینما، آسانسور، مترو و یا اتوبوس به اجبار در حریم خصوصی دیگران قرار می گیریم .مشاهده واکنش افراد در این مورد جالب است .قواعد نانوشته ای  برای قرار گرفتن در کنار یکدیگر در فضای تنگ اتوبوس  یا آسانسور وجود دارد که در فرهنگ غرب  به شدت رعایت می شود:

 

1)با هیچ ک*س حتی با آشنای خود اجازه نداری صحبت کنی.

2)اجازه نداری به ک*سی زل بزنی و نگاه کنی.

3)چهره ات باید بی حرکت باشد و هیچ احساسی را نشان ندهد.

4)اگر کتاب یا روزنامه می خوانی، باید بی صدا باشد.

5)هرچه ازدحام بیشتر باشد، درنتیجه باید کمتر تکان بخوری.

6)در آسانسور باید شماره طبقه را از بالای سر دیگران زیر نظر بگیری.

 

نظرات 1 + ارسال نظر
نینا پنج‌شنبه 20 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 11:42 ق.ظ

خیلی عالی بود من فکر می کنم این نکات رو خیلی بیشتر باید به مردم یاد داد چون این گونه فرهنگ ها برای مردم ما جا نیفتاده . ندونستن این مطالب یه نوعی از بی فرهنگیه که جامعهی امروز به شدت ازش رنج میبره

دقیقا همینطوره از توجه شما ممنون...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد